måndag 10 mars 2008

Muminen goes globetrotter

I helgen körde jag till Emmaboda. Med min inbyggda GPS for jag iväg med följande inprogrammerat:
"Väg 119 till Ryd, sen väg 120."
Jo, det är så min GPS fungerar. Inte en massa "svä
ng höger om 124 meter, kör inte för fort".

Det där med "kör inte för fort" gäller inte i de småländska skogarna. Där är det en sport att ta sig fram på kringelikrokvägarna mycket fortare än vad man får. Ingen bebyggelse och kuperad terräng. Då är det som roligast att köra bil, för att inte tala om motorcykel. Baskemej om jag inte skall besöka bästaste M till sommaren igen, men då köra motorcykel dit. Det är hur ljuvligt som helst att köra hoj på landsväg som svänger lite här och lite där. Man blir inte trött på det. Jag tillhör den kategori medborgare som håller på att somna vid ratten om jag kör för länge på motorväg, eller på raksträckor...


Att köra utan en "riktig" GPS kan vara lite spännande. Min navigering får istället förlita sig till vad som står på vägskyltarna; Om de slutar på "torp" eller "arp" är man fortfarande i Skåne. Men när orterna slutar på "hult" vet man att man är på rätt väg. Och när varje liten gul ortsskylt har ett "måla" i slutet, så vet man att man snart är framme.
Dock fick jag mina tvivel att jag var på rätt väg när jag plötsligen kom till en skylt där det stod "Blekinge län". Vaf....... började jag närma mig BLEKINGE
?? Men jag tänkte att så illa kunde det väl ändå inte vara att jag vridit av fel nånstans. Jag höll ut och så småningom mötte jag skylten där det stod "Kronobergs län".

Jag tycker det är kul att köra utan karta... det känns lite äventyrligt. Så länge man har bensin i tanken är jag lugn som en filbunke. :)

På hemvägen stannade jag till för att plåta en sak jag sett när jag körde upp till Emmaboda. Det FINNS haj i smålands insjöar! Bilden är tagen med mobilen, och är inte direkt i RÅformat.




Möjligen jag skriver lite senare om hur helgen varit... men jag vill passa på att tacka bästaste M för att hon finns! Tack för en mycket trevlig och avslappnad helg. Nu skall jag gå med i Viktklubb efter denna. :))

Dags att göra sig i ordning för jobbet.
Tata, folks!

1 kommentar:

  1. "Baskemej om jag inte skall besöka bästaste M till sommaren igen"

    SÅ länge får det verkligen inte dröja. Valborg ffs! Men hojen ska du kanske vänta med till sommaren. ;)

    SvaraRadera