söndag 2 augusti 2009

En företagsam helg

Denna helg har stora ting skett i mitt hem. Då jag sedan flera månader har en laptop, har det känts som om skrivbordet med hurts, stationär dator och en förbaskat stor CRT-skärm (21") har varit lite onödigt att ha kvar i vardagsrummet. Den ytan kan jag ha bättre nytta av, har jag tänkt länge, men jag visste också att om jag slängde ut den stationära datorn och skrivbordet, etc, så skulle det föra med sig ett fantastiskt mycket större arbete än . I fredags kände jag dock att jag skulle åtminstone slänga ut det ovan nämnda. Det blev en tur till soprummet med skärmen som vägde ton. Skrivbordet som är höj- och sänkbart tog jag isär och satte i källaren. Där var naturligtvis inte tillräckligt med plats för det, så då åkte jag på att stuva om. ;) Väl uppe i lägenheten igen insåg jag hur knepigt det såg ut när hela hörnet var tomt, medan det hängde en stringhylla full med böcker på ena väggen och tre tavlor på den andra, vilka alla befunnit sig över skrivbordet. Ja, det var ju "bara" till att börja möblera om. Tanken har som sagt funnits där rätt så länge, och jag har suttit och möblerat om "i tanken"... planerat... och nu skulle det alltså bli av! Ja, det var lättare sagt än gjort. Massor av böcker. Massor. Dessa skulle flyttas tvärs över rummet... förstår ni vilket jobb och vilken röra det blir? Jag tror baskemej att jag hade böcker i högar över hela golvet. När jag ändå höll på, dammsög jag alla väggar, dammade alla böcker och torkade av bokhyllorna. Det är vad jag kallar städning det. ;) Nåväl... nu har jag mycket, mycket mer yta, och allt som gör det mycket lättare att dammsuga är välkommet, ty jag hatar att dammsuga. Man blir varm och svettig och det är bara så überjävla tråkigt att göra.

Det förde även med sig andra saker. Då stereon flyttades till omstående sida av rummet - dit skrivbordet tidigare haft sin plats - räckte givetvis inte kablarna till satellithögtalarna, så då fick jag åka iväg och köpa mer kabel samt skarvkontakter. Väl hemma insåg jag att det inte var rätt pryttlar. Då blev jag så trött att jag tog en eftermiddagslur. ;) Jag fick iaf spikat upp en kabelskena innan jag somnade, så att sladdarna inte ligger på golvet när man dammsuger. Dessutom är kablar något av det fulaste som finns - ordning och reda - här spikar jag till och med fast dem med clips, för att de skall hänga så snyggt det bara går.

Idag for jag iväg för att lämna tillbaka kontakterna och drog sedan vidare för att kolla om jag hittade ett Eileen Graybord, som jag vet kommer att passa till min Le Corbusier-chaise longue (även kallad LC4). Jag såg ett liknande på Miomöbler men det man höjde och sänkte bordet med var inte riktigt till min belåtenhet. Då for jag vidare till Härliga Hem, som kunde ta in det jag ursprungligen tänkte på. Åtminstone var det troligen den modellen, men det var svårt att se på bilden de hade i pärmen. Det skulle beställas i så fall och det tog ca 3 veckor innan man fick hem det. Jag väntar lite.

Innan jag åkte iväg ändrade jag om och tryckte in fler pocketböcker i den hängande stringhyllan. Jag fick ett sånt därnt "omen" om att hyllan kanske inte skulle palla så mycket böcker, men jag tänkte att det fick bära eller brista. Det brast. Jag hörde hur det rasade ner, men som väl var tog motionscykeln som tillfälligt ställts under hyllan, emot den senare, så det var inte så många böcker som for i golvet. Hålen i väggen blev dock inte så snygga.

Ikväll fick jag dra fram borrmaskinen och skruvdragaren igen. MEN vilka jävelväggar att borra i. Hålen blir hur stora som helst om man inte passar sig väldigt nogsamt. Nåväl... hyllan sitter uppe och böckerna är återigen på plats. Denna gång lastade jag inte på lika många, vis av erfarenhet som man blivit. ;)

Jag skall nu bo in mig så som det nu är möblerat. Jag är inte helt säker på att jag skall ha soffan där den står, eller solitärmöbeln LC4 där den placerats. Funderar på att flytta om de tu tingen.
Men det görs icke ikväll. Ej heller imorgon. Imorgon är en ny dag och en ny vecka. Den kommer att bli kanon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar