tisdag 15 januari 2008

Att känna sig mörbultad OCH nöjd...

Jo, det är så jag känner mig, mörbultad och nöjd. Hur kan man göra det, undrar ni kanske? Imorse när jag vaknade (alldeles för tidigt) så visste jag verkligen inte om att jag skulle bli inbeordrad ända till 21.00 på jobbet. Vilken låååång dag det blev! Men vilken KREATIV sådan! Jag for iväg och införskaffade lite pryttlar så att jag kunde börja sy "bildhållartavlor" på jobbet. Sånt finns bara inte att tillgå nånstans... Det handlar om specialpedagogik med inriktning mot autism, och med vissa av våra boende arbetar vi med scheman och arbetsordningar med bilder. Men det blir ju cirka trehundramiljoner sådana, och det är alltid så svårt att hitta rätt bild. Särskilt om de ligger i en korg, huller om buller.

Mitt ordningssinne och min driftighet fick mig att designa en slags tavla, där bakgrunden är av en ljus snygg vaxduk och där jag sytt "kanaler" av genomskinlig tjock plast, så att man kan sticka ner bilderna i dessa och se vad varje lilla ficka innehåller för bild. Suverän konstruktion, om jag själv får säga det. ;) Och vem skulle hindra mig ifrån att göra det? ;)

Jag har fixat en hel del bilder och konstruerat två bildfickstavlor idag, en som fått ta plats i köket, där det finns bilder på olika sorters mat, kastruller och utensilier, samt en tavla som jag hängde upp i badrummet, som skall innehålla bilder till arbetsordningen för morgon- och kvällsrutiner. Imorgon kommer jag att fortsätta sy såna däringarnas bildfickstavlor, och tanken är då att jag skall göra en som skall innehålla bilder bara på kläder (i garderoben), en till arbetsordningar för städning och sen kan jag så här på rak arm inte säga hur många till jag behöver göra. Det känns som om jag inte kan tänka. Min hjärna har verkligen fått arbeta idag. Jag testade nya bilder och det nya schemat med en boende under kvällen, och det funkade suveränt.
Då kan jag bara säga att man går hem med en känsla av att vara nöjd. Hjärnan är mörbultad, men själen är mycket nöjd.

Och med tanke på vad jag skrev här i bloggen imorse, så hoppas jag att jag kommer att kunna sova. Sova riktigt gott. Just nu känns det som om det kommer att bli så. :)

Nattinatti, folks!

1 kommentar: