fredag 18 januari 2008

Be careful what you wish for...

...you might just get it!
Jo, det där är något som funnits i mina tankar i ett par dagar nu.
Anledningen är denna:
Jag brukar säga om mig själv att jag är en d
römstudent, eftersom jag suger i mig allt jag kan lära mig... jag verkligen vill lära mig. Ur lärarsynpunkt måste det ju ses som en drömstudent, helt enkelt. Jag försöker vara uppmärksam. Vill förstå. Och jag ger mig inte. Saker skall nötas in. Om jag inte förstår nu, så nog baskemej skall jag finna ett sätt att göra det. Och så småningom trillar poletten ner. På vägen kan det bli hårslitningar och tandagnisslan. Men jag ger mig inte. Jag ger mig bara inte.
Mitt motto här i livet är: I may be a loser, but certainly not a quitter!

...men var kommer då "Be careful what you wi
sh for" in i bilden? Jo... jag tänkte först att jag skulle omregga mig till programmet för "Ledarskap och Organisation" till våren. Jag till och med lät det göras, men efter att det blivit en fantastisk röra med allting - vad jag gjort i de olika kurserna redan, vad jag inte gjort, vilka seminarier jag redan gått på, vilka uppgifter jag redan fixat - så tyckte jag att det kändes lite tungt att börja läsa på programmet igen. Så jag tackade nej. Istället fortsatte jag på den linjen att jag ville läsa något, men vad jag skulle läsa visste jag inte. Jag surfade runt och snubblade över en kurs som heter "Förändringsledarskap", vilket jag tyckte lät spännande. Jag sökte in, trots att det var sen anmälan. Efter några dagar stod det på Studeras hemsida att jag efter andra urvalet var 14:e reserv. Så jag tänkte att jag fick söka efter något annat att plugga. Och det var då jag fann det... Programmet för "Entreprenöriellt företagande". Jag sökte med en gång. Och kom in, trots att det var en sen anmälan även för detta.


Döm om min förvåning när jag ett par dagar senare - samtidigt med kuvertet med inloggningsuppgifter till Entreprenöriellt-kursen - fick ett kuvert där det stod att jag var antagen till Förändringsledarskapet också...! Vafan! :)

Det gav mig faktiskt fjärilar i magen. Vad sjutton är det som händer? :)
Så nu sitter jag här... och jag är nervös för om jag kommer att klara att läsa Entreprenöriellt företagande som går på helfart samtidigt som jag arbetar...? Att läsa Förändringsledarkap är naturligtvis uteslutet nu...

Jag har iaf bestämt mig för att jag skall försöka. Man skall sikta mot stjärnorna... om man sen hamnar vid trädtopparna, så har man ju iaf provat!

Så jag var till Campuset i stan för första gången idag och skaffade mig ett lånekort och lånade böcker som ingår i de två första kurserna som går parallellt med varandra. Det är inte i "min" stad jag skall plugga, utan ganska långt iväg. Men det är på distans. En del böcker finns dock på stans Campusbibliotek, så det är bara välkommet.

Jag kom hem och öppnade den första boken som vi uppmanats att läsa: "Entreprenörskapets rötter", som handlar om entreprenörskapets utveckling historiskt sett.

Smaka på den, folks!

1 kommentar:

  1. Haha... Du lär sannerligen inte ha sysselsättningsproblem, iaf, Sis! :-)

    SvaraRadera