onsdag 13 februari 2008

Det diskuteras...

...om barn föds onda. Jag skulle vilja gå ännu längre och ställa frågan om chefer föds onda? Jag börjar tro det.

Iaf tror jag att de föds till klantskallar, ty dabbar sig gör de i tid och otid. Jag vet ingen av mina arbetskamrater som dabbar sig så som min chef gör, åtminstone.

Föds chefer till narcissister? Eller byggs det upp under vägen? Föds de in i en känsla av maktfullkomlighet?

Är chefernas tro också medfödd, dvs den tro på att om man visar att man inte mår bra, så är det en svaghet?

Känner nämna personer att anställda som säger sin mening och står upp för vad de tycker, är obekväma rakt av, utan att ta sig en funderare över vad det är de anställda säger?

GILLAR chefer nepotism? Anser de det vara åkejj sådär, bara?

Kan chefer säga: "förlåt"?

Sist men inte minst... är de födda att älska folk med brunnäsor?

Jag bara undrar, folks!

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte, men ett par av de högre chefer jag har träffat har stämt ganska bra in på din beskrivning. Jag tror att det kanske är så enkelt att det är en viss typ av personer som lockas av att bli "chef" och har det som mål. Själv skulle jag definitivt inte vilja bli chef, jag skulle bli alldeles för engagerad i mina medarbetare och därmed aldrig våga fatta tuffa beslut.

    SvaraRadera
  2. Frank Zappa har svar på allt:
    "Nobody looks good in brown lipstick."

    Och jag tror inte att chefer föds onda. Däremot kanske de som föds onda blir chefer? Eller om de kanske bara föds rätt och slätt dumma?

    "Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that is the basic building block of the universe." (Frank, igen)

    SvaraRadera
  3. 30:
    Ja, många av mina chefer har varit på det sätt jag ganska cyniskt har sammanfattat dem. ;)
    Jag har iofs gått ett halvår på prg för Ledarskap och Organisation, men inte för att jag ville bli chef utan för att jag ville se igenom det de "håller på med". ;)

    dyer:
    Frank är kung, som jag skrivit i ett tidigare blogginlägg. :)

    SvaraRadera