lördag 9 februari 2008

Kalla mig gärna romantiker

Jag bara älskar blommor. Nu snackar jag inte benjaminfikus, doftdracena eller yuccapalm. Nej, jag pratar om mormorsblommor. Porslinsblommor - hoyor - av alla de slag. Gardenior. Jasminer. Tazetter. Jo, jag vet att pelargoner och begonior också tillhör mormorsblommorna, men de är inte riktigt min grej. Men ta en titt på denna underbara bild av ranunkel, som jag tror kommer att bli nästa inredningsblomma. Jag tror inte att den helt kan konkurrera ut en fantastisk blomma som orkidén, men var sak har sin plats, liksom.


Jag pratar även om prunkande trädgårdar... trädgårdar som inte har symmetriskt planterade rabatter, utan där det ser ut som om det växer vilt och det
blommar i stort sett hela sommaren. Dofterna... färgerna... Rosor som växer ikapp med stockrosor längs väggar. Blommor som tävlar om praktfullhet, men som istället kompletterar varandra: pioner, ranunkel, tulpaner, jasmin, gardenia, fingerborgsblomma, näva och hortensia.
Tänk en härlig berså av syréner... att få sitta där och dricka sitt morgonkaffe en tidig försommardag...

Jag bara älskar bukettarrangemang av äldre slag... Såna där man plockar vad man har i trädgården och "smäller ihop" det i en vas, så att man kan få njuta all denna prakt inomhus också. Kolla de här bilderna (som ju är målningar, men de visar ändå på hur vackert det kan vara...)











Åååhh... vad jag längtar tills jag har ett eget litet hus där jag kan börja sprida ut blommor till höger och vänster! :)




Det kan få bli mitt bidrag till att göra världen till en vackrare plats.

That's all for now, folks!

3 kommentarer:

  1. Härligt med blommor som sagt...Har några hos mig också. Hr Blå

    SvaraRadera
  2. Najsigt, Sis! Jag kan komma och njuta i din trädgård, dårå! ;)

    SvaraRadera
  3. Sis: du är så välkommen, 24:7! Du är även välkommen till det orangeri jag tänkt skaffa mig på äldre dar. Det kommer att ligga på kusten i NV-Skåne. ;)

    SvaraRadera