torsdag 7 februari 2008

Soffkoman tog mig idag till...

...den halvrabiata Anna Skippers "Du är vad du äter". Killen i programmet fick reda på att när han kom hem väntade en överraskning.
...och när han kom hem fick han sig verkligen en överraskning. Vardagsrummet med dess gosiga soffa hade bytts ut mot ett gym med riktigt fina pryttlar.
VARFÖR händer sånt inte MIG? Då hade det inte varit någon återvändo. Jag tror jag ringer Anna direkt och frågar om hon vill sponsra mina gymplaner... Nåväl... om "revva" min inte är alltför öm, så tror jag att jag skall ta mig en jävelrunda på jävelmotionscykeln imorgon. Och om vädret tillåter så tänker jag ta en härligt, styrkande promenad.

Och idag var det handläggarmöte för lilla mormor. Det blev som jag misstänkte: hon får inte bo på något äldreboende. Än.
Det spelar ingen roll att hon är på sitt 86:e år - hon är för "duktig" och för "klar i knoppen" för att få plats på äldreboende. Vart tog välfärdssamhället vägen? Vi pratar om generationer av gamla som byggt upp det vi idag har... och de får inte själva välja om de vill få det tryggt och bra? Någon annan skall sitta och avgöra detta...?! En kan ju tycka att det borde vara en mänsklig rättighet att få ett tryggt och bra liv, men icke.

Annars har dagen varit bra. Solen har skinit och det har känts som vår i luften. Och det är kanske inte konstigt att det känns vårigt - både vintergäck och snödroppar står i full blom, och påskliljorna syns med hela 20+ cm i trädgårdarna. Det är en märklig "vinter" detta.

Igår ringdes det ifrån
min tandläkares högkvarter. "Det är dags." Bara dessa tre ord ifrån fel person kan få kalla kårar att rulla uppför min rygg, rakt in i hårfästet. Fredagen den 15:e skall jag sitta i den där nya, ergonomiska, überjävliga stolen igen. Varför, oh varför, har de ersatt den gamla med en stol utan armstöd som man kan krama?! Istället ligger jag där och vrider mina fötter i cirklar medan jag samtidigt flätar ihop händerna och kramar dem så hårt att knogarna vitnar.
Ja, jag har tandläka
rskräck.
Men på någon vänster lyckas jag ändå samla mig och gå dit, även om jag i nuläget umgås med tankar på orsake
r att slippa gå dit... skjuta upp det ett tag. Men det är bara att ta tjuren vid hornen.
Vart tog armstöden vägen?


Imorgon är jag ledig och tänker ta hand om mitt hem. Jag förstår inte hur jag lyckas få till ett slagfält på bara några dagar
. Nå, det är nog ganska lätt att stöka till en liten lägenhet, helt enkelt. Eller så har jag små nissar som ställer till det när jag sover. Eller är jag månne en inkarnation av Jeanne D'ark?

Nu - småsmurfande, sen - sängen. Men det tar nog några timmar än.
Tata, folks!

6 kommentarer:

  1. Vet hur det känns även om jag inte har någon tandläkarnojja. Bet sönder två tänder på kola i julas med tandläkar besök som resultat och i nästa vecka är det hyginistens tur.....Phhu vad svättigt både för själen och kassan. Ha det nu skönt i morgon och du städa inte ihjäl dig. Hellre lite damm i hörnen en ett rent helvete har du väl hört. Kram från Hr Blå

    SvaraRadera
  2. Hr Blå:
    Tack för det. :)
    Jag har egentligen inte dåliga tänder, jag har bara haft lite osis. Har bl a fått sprickor i tänder pga att jag bitit i exv popcornsmajs etc.

    Men man måste ju dit. Man kan inte springa ifrån sin egen skugga. Det är bara att sätta sig under ett träd... :)

    SvaraRadera
  3. ...och ja... garnityret är det dyraste jag äger, tror jag. ;)

    SvaraRadera
  4. Apropå städningen så är jag exakt likadan. Det blir kaos direkt - helt värdelöst att städa då ju...

    SvaraRadera
  5. Jag ska tänka på dig fredagen den 15:e. Hr Blå

    SvaraRadera
  6. 30-n:
    Medhåll hundra. :) Kanske jag skulle... göra lite andra viktigare saker? ;)

    Hr Blå:
    Tack, tack. Jag behöver allt stöd jag kan få när det kommer till tandläkare. *ryser*

    SvaraRadera