söndag 10 februari 2008

Kom och skriv mig det på näsan!

Minns ni Hedvig (spelad av Birgitta Andersson) i "Från A till Ö"? Hon som dansade med sin sopkvast medan hon sjöng frasen ovan? Jag tror att hon träffat på en sån därn hemsk amateurpsykolog och försökte med sin sång skrämma henom på flykten varje gång hen dök upp...

Som om jag inte skulle
kunna så enkla saker.
Jag bara frågar?
Kom och skriv mej det på näsan,
kom och skriv mej det på näsan,
kom och skriv mej det på näsan
den som vågar!


Vad hon egentligen sjunger är:

Försök komma och skriva mig på näsan, om du kan, så får du dina fiskar vändstekta i stekpannan!

Alla har vi en inneboende amatörpsykolog, men den bör användas försiktigt, snyggt och vid utvalda tillfällen. Det innebär bland annat att man inte skriver folk på näsan med sina psykologiska "kunskaper" om personen. Speciellt om det är så att man inte känner vederbörande, utan bara tror sig känna henom.

Att skriva folk på näsan och klappa dem på huvudet är det värsta som finns.
Jag tror att vi är överens om detta. Ändå sker det varje dag.
Innan du drygar dig med ett psykologiskt "kunskapsdravel" - tänk efter vad det är du kommer att sända ut.

Rrrrogntudjuuu, folks!

6 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt...Kan bara gå till mig själv. Fan va jobbig jag kan vara ibland, tror jag i alla fall. Hoppas du har överseénde. Hr Blå

    SvaraRadera
  2. Självklart. Min pappa blev beskylld för att likna ugglan Helge.

    SvaraRadera
  3. Cuby:
    Var det där intresset för ornitologin startade? ;)
    Jag vill se foto på din daddy! :))

    SvaraRadera
  4. Jag minns en kille från skolan som var lik Helge Uggla, fast fulare. Till slut kallades han Helge Ugly, stackarn.

    SvaraRadera
  5. Ask:
    Haha... det är inte lätt det där med smeknamn. Vi hade en kille i vår klass som tog med en skiva med Mozart till den där "roliga timmen"... Och eftersom han på vintern inte kunde lära sig att åka skridskor, utan steppade fram, så fick han namnet "Steppande Mozart". Barn är snälla. Not. ;)

    SvaraRadera