onsdag 27 februari 2008

Passion för böcker?

Jag såg på Anaconda igår. Det handlade om hur internet har öppnat en helt ny värld för de som vill göra sig ett namn. YouTube och MySpace är klassiska platser på nätet om man vill visa upp sina talanger osv. Och folk har lyckats göra sig smått berömda därigenom.

Men sen var det en annan sak som jag tyckte var ännu häftigare. Det finns en sajt (bookcrossing.com) som är till för människor som har en passion för böcker, och som vill dela med sig av dessa till andra bokentusiaster. Man reggar sig på sajten, reggar boken och släpper den sen fri på antingen en parkbänk, lutad mot ett skyltfönster, lämnar kvar den på ett café, eller varhelst man finner det tacksamt att lämna en bok till någon. På sajten berättar man var man lagt boken, så att någon annan kan hämta den.

Jäkligt fränt, tycker jag! :)

Vill ni göra andra bokmalar en tjänst med böcker ni redan läst och tycker att andra också borde läsa, så har ni sajten här!

Gör nån annan glad idag och lämna över en bok. :)

Notering:

Anaconda går i repris idag kl 10.00, för den som vill se programmet.


7 kommentarer:

  1. Xal introducerade mig för book-crossing när jag bodde i Falkenberg... Himla käck idé, men jag tror bara jag lämnade en bok en endaste gång. Och hittade inte någon ny... *s*
    Jag har däremot gjort samma sak med skivor. Bl a en Gyllene Tiderplatta som jag fick och absolut inte ville ha. Den slog jag ett litet presentsnöre om, och skrev en liten lapp också till den som hittade skivan... Förhoppningsvis gjorde den någon annan glad.
    Jag tror t o m att jag har en härhemma jag skulle kunna göra likadant med. Hmm...

    SvaraRadera
  2. Det är ju en rackarns god idé att lämna något till någon på det sättet. Jag har säkert lite pryttlar man skulle kunna göra så med. ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag gillar hela "langen-går-konceptet". Jag har ju bytt min gamla teve (som inte är SÅ gammal...) mot en massa snyggt tyg, av sagda Xal. :)

    SvaraRadera
  4. Kanoners. På så vis blir det inte en massa slit-och-släng.
    Tummen upp!

    SvaraRadera
  5. Jag har rensat ut böcker i parti ich minut här hemma. Har två flyttkartonger sprängfyllda som jag ahde tänkt skeppa iväg till ett antikvariat/loppmarknad. Kanske ska jag sprida ut dem över halva Lund istället.

    SvaraRadera
  6. Ask:
    Det tycker jag absolut att du kan göra. :) Och har du vägarna förbi min stad, så får du gärna sprida ut några här också. :)

    SvaraRadera
  7. Ask:
    Det tycker jag absolut att du kan göra. :) Och har du vägarna förbi min stad, så får du gärna sprida ut några här också. :)

    SvaraRadera