måndag 3 mars 2008

Now reading...


"Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" av Mark Haddon. Författaren skriver utifrån ett Aspergerperspektiv, vilket ligger under autismspektrat. Mellan kapitlen om själva mordhändelsen har han sprängt in olika faktakapitel... som exv detta:

"Kapitel i böcker brukar vara numrerade med grundtal 1, 2, 3, 4, 5, 6 och så vidare. Men jag har beslutat mig för att numrera mina kapitel med primtal 2, 3, 5, 7, 11, 13 och så vidare, för att jag gillar primtal.
Så här räknar man ut vilka som är primtal.
Först skriver man ner alla positiva hela tal i världen.
Sedan tar man bort alla tal som går att dividera med 2. Sedan tar man bort alla tal som går att dividera med 3. Sedan tar man bort alla tal som går att dividera med 4 och 5 och 6 och 7 och så vidare. De tal som blir kvar är primtal.
Regeln för att räkna ut primtal är väldigt enkel, men hittills har ingen lyckats skapa en formel för hur man ska få reda på om ett mycket högt tal är ett primtal eller vilket som kommer att vara nästa primtal. Om ett tal är mycket, mycket högt kan det ta flera år för en dator att räkna ut om det är ett primtal eller inte.
Primtal används för att göra koder och i Amerika klassificeras de som militärt material, och om man kommer på att primtal som har mer än 100 siffror måste man tala om det för CIA och de köper det för 10000$. Men det skulle inte vara något vidare bra sätt att försörja sig på.
Primtal är det som är kvar när alla mönster är borta. jag tycker att primtal är som livet. De är mycket logiska, men man kan inte lista ut reglerna även om man skulle ägna all sin tid åt att fundera på dem."

Detta förklarar varför jag redan är på kapitel 71, när jag bara har läst 52 sidor. :)

Jag som arbetar med personer som har autism fascineras av denna bok, men jag tror vem som helst skulle tycka den var lika intressant som jag. Verkligen en annorlunda skriven bok, sedd utifrån en atomistiskt tänkande 15-årig pojke som försöker förstå sin omvärld.

-----------------------------

Nästa bok jag just nu läser är Mattias Gardells "Rasrisk" som jag skrivit om tidigare. Denna bok rekommenderar jag mycket varmt. Den handlar om rasmotsättningar i USA, hur de uppkommit, hur de utveckats och var de befinner sig idag.

Tänk att svarta Nation of Islam samarbetar med vita Ku Klux Klan... Det kan te sig besynnerligt i våra ögon, men de har samma mål: total segregering av svarta kontra vita.

Officiella Nation of Islam-sidan.

Här kan du köpa boken.

-----------------------------

Nu blir det sänghalmen med Mark Haddons bok.

Over and out.

2 kommentarer:

  1. Det känns najsigt att du läser två böcker som även ligger mig så varmt om hjärtat.

    Mattias Gardell är min hemliga låssasguru och en vacker dag ska han få bli min handledare. Det är något fullständigt oemotståndligt med en professor som skriver fullt begripligt och ser ut som en läderbög. :)

    Vill du läsa mer av honom framledes så har jag några andra titlar här, som du gärna får låna! NOI är en mycket intressant organisation att studera!

    SvaraRadera
  2. Mattias Gardell rockar, helt enkelt.
    Jag lånar gärna andra böcker av honom vid tillfälle. :)

    NOI kan jag inte så mycket om, men du har säkert rätt i att organisationen är intressant att studera.

    SvaraRadera