tisdag 4 mars 2008

Svartsjuka

Jag tror att vi alla blivit utsatta för den på ett eller annat sätt någon gång. Det är förbaskat jobbigt för alla inblandade.

Själv har jag utsatts för den på de mest märkliga vis.
Jag kan på något sätt förstå när en annan kvinna blir svartsjuk på mig om jag pratar med hennes kille, även om jag faktiskt inte är intresserad av upptagna män. Osäkerheten hos Henne gör att hon anser mig vara ett hot, trots att jag är mycket noggrann med att prata lika mycket med och till Henne som med och till Honom.
Något jag på ett tidigt stadium lade märke till var att det är riktigt farligt om man får någon annan kvinnas man att skratta. Ve den kvinna som lyckas med det!
Men nånstans kan jag ändå acceptera denna typ av svartsjuka. Även om det bottnar i rädslor och osäkerhet hos den som blir svartsjuk, så kan man kanske ändå se den som logisk (även om demonerna som personen målar upp inte är det.) Det logiska består i att det finns en orsak-verkan mellan att vara osäker (att tro att man kanske inte räcker till/duger) och att tro att man kanske kan mista en person pga detta.

Den andra typen av svartsjuka jag varit utsatt för är inte på långt när så logisk som den förstnämnda.
Jag pratar om män som blir svartsjuka (nej inte avundsjuka, utan verkligen svartsjuka!) på att jag är en god vän till deras flickvän/sambo/fru eller vilket det nu är.
Detta är fullständigt ologiskt och något som jag inte alls kan förstå eller ens vill förstå. Jag ser inte någon orsak-verkan i det. Visst kan det väl också bottna i en osäkerhet hos Mannen ifråga, men det är ändå så jäkla ologiskt, då varken jag eller hans sambo är lagda på det hållet. Är han rädd att jag skulle släta över hans tjej, eller vad är det fråga om? Det märkliga är att jag inte råkat ut för det här bara en gång, utan X antal gånger. Är jag en för god vän...? Nä, det är jag inte, ty det kan man inte vara.
...inte kan väl Mannen tro att jag skulle betyda mer än vad han gör?
Vänner är viktiga, och de är de som finns kvar när allting rasar. Detta innebär ju inte att Vänskapen mellan två kvinnor kvaddar förhållandet som någon av dem befinner sig i. Snarare tvärtom.
Däremot finns det ett hederskodex Vänner emellan, vilket innebär att det man berättar för varandra stannar där. Det är inget man berättar för den man lever tillsammans med. Det är ett förtroende man har till varandra, och inget som skadar ett befintligt man-kvinnaförhållande.
Om det är detta som skulle ligga till grund för mina Väninnors mäns svartsjuka - att vi har ett Förtroende för varandra - så fattar jag verkligen ingenting och har ännu svårare att acceptera deras svartsjuka gentemot mig.

Någon som har en bättre förklaring på det jag pratar om? Ni är välkomna att slänga in en kommentar.

Det finns en tredje sorts svartsjuka som också är både förståelig och icke förståelig.
Jag har en riktigt god Vänskap till flera män. Män som jag inte skulle vilja vara tillsammans med på "det" planet, utan som verkligen bara är Vänner till mig, och har så varit under många år.
Ibland händer det ju sig att de skaffar flickvänner (eller vilket epitet ni nu vill ge denna individ) och för det mesta går det bra, men i många fall går det helt åt pipsvängen. Den nya kvinnan accepterar inte att Han har en kvinna som Vän! Men om vi nu skulle vilja få ihop det, varför skulle vi inte ha gjort det för länge sen?

Svartsjuka är ett gissel.

Undrar hur många av er som känner igen alla TRE av de beskrivna typerna av svartsjuka.

7 kommentarer:

  1. Jodu.

    1. Svartsjukan från en partner. Inte lite vanlig sund bry-sig-svartsjuka utan det där fullständigt vridna. Ständig bevakning. Att inte kunna ha en manlig kollega, inte prata med en man öht, inte ens kunna tillåta att en man skriver i ens blogg utan att det blir en massa jävelskap... En svartsjuka som t o m kom att handla om mina BARN... om mina böcker.. träningen... ALLT.
    Ja, du VET vad/vem jag talar om...

    2. svartsjukan på mina vänner. Både män och kvinnor, men det yttrade sig på olika sätt... Männen anklagades jag givetvis för att ha kn*llat/vilja kn*lla med. Tjejerna (framförallt du...) var bara... HOT. Något att snacka skit om... göra sig hånfull över... etc

    3. svartsjuka från manliga vänners nya tjejer... jodå - det också. Men inte särskilt uttalat. Jag anses nog inte som någon större konkurrent.

    Men visst - alla tre varianterna har jag upplevt. Och jag önskar att jag aldrig mer behöver ha det så. I synnerhet inte variant 1 & 2 - den andra skiter jag ganska mycket i. Fast det är tråkigt när man tappar kontakten med sina vänner.
    Aldrig mer.
    Så är det.

    SvaraRadera
  2. dyer:
    Har du någon gång råkat ut för att numero 2 riktats mot DIG? Dvs när du är god vän med en kvinna och hennes man/sambo blir svartsjuk mot dig?

    SvaraRadera
  3. Mumin> Nej... inte såvitt jag vet, faktiskt.

    SvaraRadera
  4. dyer:
    Hoppas du slipper att känna av den. Den är inte särskilt trevlig.
    "That's when love rears its ugly head". :-S

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte svartsjuka öht. Ligger inte för mig, bara. Inte älskar jag mindre för det.

    SvaraRadera
  6. blev indirekt skickad hit av dyer och hinner inte säga mer nu än att nr 2 (tänker på eufemismen för bajsande här, sorry...) är plågsam även om man är frun vars vän blir anklagad för att vilja "mer" än vara vän. vad man SKÄMS för att ha en så ogin man, fy! jag minns särskilt hur min gamla bästis anklagades av mitt ex för att vara lesbisk och vilja komma emellan oss. gosh.

    angående nr 1 kan jag säga att även om det är aldrig så plågsamt för den man lever med, så är det alltför enkelt att raljera över folks osäkerhet. den kan vara grundad lååååångt innan man blev medveten om att man ens var en fristående individ. det är inte alla som haft förmånen att växa upp i förvissningen om att de dög. visst har man ett personligt ansvar för att åtgärda dylika fulmönster, men det är alldeles för lätt att vifta bort svartsjuka och andra tråkigheter med att nån Bara är osäker. Det är inte så bara menar jag. nu menar jag INTE att du sa så, men jag har både hört och läst sånt på nätet och annorstädes och jag ser det som en brist på förståelse för att andra kan vara mer skadade än man behagar vilja ta in. sååå. :)

    och på tal om det är VILJAN att göra nån svartsjuk nåt reellt, liksom otrogna och svekfulla människor, och DET beror också på osäkerhet.

    inte så enkelt det här. men intressant! tack för inlägget!

    ovanstående kallas numera gökungekommentar har jag läst hos Lotten. :)

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för din kommentar, Vajlan!

    Jag håller med dig om att svartsjukan i fall nummer 1 är mer komplicerad än vad som görs gällande när man ibland (eller oftast) på ett väldigt enkelt manér viftar bort den genom att helt skylla på osäkerhet. Ty det är sällan hela sanningen. Det var nog inte det jag ville säga heller, egentligen, utan att jag kanske mer kan finna någon slags logik i "nummer 1".

    Och touché gällande det där med ogin man! Katastrofalt. Och pinsamt. :)

    Om man är UTE efter att göra någon svartsjuk, så simmar man på djupt vatten. Men det är kanske något att ta upp i en annan blogg. ;)

    SvaraRadera