fredag 14 mars 2008

Vad gör dig lycklig?

Har du funderat över det... vad som gör dig lycklig?
Det har jag många gånger gjort, och varje gång kommer jag fram till samma sak. Och det här gäller naturligtvis bara mig.

Jag gillar att inte ha för mycket saker planerade i min
agenda. Har jag det känner jag mig lite halvstressad av vad som av andra kan ses som ingen anledning. En del skriver ju in allt vad de skall göra, varje liten detalj, i sin agenda.

Själv tänker jag att ju mer detaljerat en dag rutas in, desto mer måsten och saker har man att förbanna sig själv över att man inte gjort om man nu av en eller annan anledning inte hinner med det. Varför utsätta sig själv för det?


Jag blir istället alldeles nöjd ju tommare min agenda är. Bara saker som är direkta måsten skrivs in: bilprovning, läkarbesök, återlämning av biblioteksböcker, möten eller annat som är tidsbundet.

All spejs däremellan är min tid. Min fria tid. Tid som jag själv bestämmer över och som jag fyller med vad jag känner för för stunden. Jag har till och
med svårt att skriva in saker som att fika med en god vän... tänk om jag inte känner för det den torsdagen vi bestämt? Tänk om jag är på humör att bara vara själv och läsa en bok eller vad som helst? Lyckligtvis är mina vänner likadana. Därför brukar vi bara säga: vi hörs på torsdag och så ser vi hur vi känner. Den typen av vänskap är för mig guld värd.

Så... om ni frågar mig vad som gör mig lycklig så säger jag:

Att göra vad jag känner för just för stunden. Det gör mig lycklig.

5 kommentarer:

  1. Vet inte riktigt. Att känna mig nöjd med mig själv. Jag behöver inte ha uträttat nåt. Som nu, har inte gjort ett jävla dugg nytta men känner mig belåten ändå, börjar garva bara åt tanken. Önskar att fler kunnat bli förälskade i sig själva! :-P

    SvaraRadera
  2. Det låter ljuvligt det där att bli förälskad i sig själv. Det skulle jag också vilja bli.

    SvaraRadera
  3. Åh... Det är mycket som gör mig lycklig. Småsaker mest, faktiskt. Tror jag ska blogga om dem. Sedan. inte nu. Måste nog brassa lite käk först!

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag indirekt skickad hit av Dyer igen. Bidrar med något gammalt alster som dock i stort är aktuellt ännu.

    gladsaker

    Fre 7 nov 2003 13:05

    Eftersom jag sitter hemma med dunkande huvud, skrällhostande dotter och funderingar kring män(niskor)s obegriplighet istället för att vara hos toktanten och på väg till KB för att tömma mitt skåp, och sen vidare till Universitetsbiblioteket för att lämna tillbaks försenat fjärrlån, vilket är bajs, så tänkte jag utnyttja denna stund att tänka på saker som är obajs.

    Sol, Lilla E:s nacke och nacklockar, Amberte (strax), kaffe på Sosta, badkarsbad, elektriska apparater som förenklar tillvaron, min blommande Rex-begonia, min nyköpta kattsvans, sitta på KB med klart huvud och utan tidsbegränsning, tunnelbanan som kommer precis när man kliver ner på perrongen.

    Barnfri morgon och DN i sängen, M när hon är på bra humör, kväll hos Silke med mat och prat och blåa drinkar (kontextbundet), mbalax, Händels Messias och barockmusik allmänt, Piaf och franskt dragspel, gammal rootsreggae, röda skor, Niveadoft, första gången man tar av en ny burk, ha huvet i knät på nån som är snäll och drar en i håret, vackra händer, naglar som är lagom konvexa på båda hållen, stora leenden, tydliga amorbågar.

    Städork en solig dag, de flesta lila nyanser förutom åttiotalsljuslila, färgat glas, mobiler, prismor, skomakartummar, mörkt hår och ljusa ögon ihop, Kristin Scott Thomas att se på, Lawrence Fishburne i Deep cover, min nya diskmaskin, källarfranska med grevé när man fastat två veckor (fast jag inte ska äta vitt bröd), solbränna, snäckor, bibliska namn, när barnen improvisationssjunger, senegalesisk salsa.

    Att känna sig bättre när man varit dålig, dansflow, porrskor, nya kuddar och täcke som är fluffigt eller bara nybäddat, sitta på tåg utan störande grannar, Gröna Dunhill och ett glas rött, Muminböckerna, Vilhelm Moberg, få VG på tenta, Citroën DS både gamla och nyare modellen, nya upptäckter, basilika, mynta och örtkryddor överlag, mina emaljtallrikar och -tekannor.

    Gå på IKEA när det inte är fullt, vänliga expediter, vänliga människor överhuvudtaget, promenera långt, ha tillräckligt på sig när det är kallt ute, halsduken min lillasyster stickade till mig i rött, lila och lite grönt, indisk mat, saker som knastrar när man äter som knäcke och papadums, saker som är lena (som avokado), puttekulor, näta och hitta nåt spännande, föra samman människor, doften av brända löv, gamla rossorter, vackra stenar, vågpolerat glas, röda ljusstakar med små bollar under.

    Naiv super och Klätterbaronen, första gången man läser Prostens barnbarn, hotellfrukost, landa med flygplan och ha överlevt, rita, sjunga tillsammans, filmer som är bättre än man trodde, reda ut missförstånd, nysnö på allt utanför fönstret, trampa på iskanten på trottoaren, kinaaffärer och bl*tteaffärer allmänt, nya gympisar.

    Folk med bra bordsskick, Dalfour-marmelad, nya strumpor med bra resår, ny behå från Gustav Mellbins, Aroma-äpplen, päron och vita persikor, första dagarna i Frankrike, franska rutor på skolböcker, reservoarpennor, gå i pappershandlar, lådor, grammatik.

    Intelligenta människor med vett och självinsikt, galghumor, Linton Kwesi Johnson, basröst hos män, höra wolof och förstå allt, koraspel, tama (talking drum), muskulösa ryggslut och muskeln vid höften, figuren på nyblivna mammor, gravida magar, småhår på öronsnibbarna, titta på Fab 5 med dotra.

    Nya städgrejer, handla mat i en ny affär, vacker hy, sms, stora näsor, fotmassage, sy, svenska visor, folk som luktar gott av sig själva, gå i antikvariat, Upsala-Ekeby-porslin från sextiotalet (och Gefle), bra föreläsningar, regn, bäckar, blåklint och vallmo, gå hand i hand med barnen, rött trä.

    Hålslag och häftapparater, bra knivar, hitta den bra pincetten på en gång, den gula stabilo swing cool, glitterpennor, min nya skrivare, nya pocketböcker, ta bra kort, klippa sig, min toktant, människor som inte är fega, verbala människor, inspirerade människor, inspirerande människor, åka bil, sammet och velourtyg, lexikon.

    Dijonsenap, halvädelstenar, Hemköps mineralvatten med flädersmak, Helenas recensioner, simma, min novemberkaktus som har knoppar igen, muslimsk arkitektur, mina arabiska lampor, religiös kitsch som inte är köpt på Cocktail, cykla, kattungar, spela spel.

    Så, det får räcka, det fattas en massa och det är inte i nån ordning alls men det fick komma som det kom, fria associationer istället för toktantstimme...

    SvaraRadera
  5. vajlet:
    Visst är det uuuunderbart att lägga märke till alla positiva saker i tillvaron? Om man börjar lägga märke till dem, så blir man så mycket gladare.

    Tack för din kommentar! :)

    SvaraRadera