onsdag 7 oktober 2009

God man-skap och Nordea

...dessa tu låter sig icke förenas.
Annat hade det varit om jag istället för att vara god man var förvaltare. Nu skall jag berätta lite vad som hände idag.

Jag tog med alla papper etc som behövs för att visa att jag är god man, samt de artefakter som kunde behövas för att stänga ett konto för min huvudman, dvs han jag är god man för.

På kontot stod lite drygt 18 kr. När jag skall göra min årsredovisning vill inte jag ha en del småkluttar att dona med, därför tycker jag att det är lika bra att avsluta kontot.

Jag knatade in på Nordea. Bara för att få reda på att jag inte kunde stänga kontot, ty jag behövde huvudmannens MEDGIVANDE. Till saken hör att han inte FÖRSTÅR ett dugg vad pengar är, ens. "Om inte han kan göra sitt medgivande, så skulle du istället varit förvaltare. Då hade du kunnat stänga kontot."

Drygt 18 kr.

Aha... så hur gör jag nu, då? frågade jag. Och kassörskan sade att jag skulle få ett par fullmaktsblanketter där huvudmannen skulle skriva under. Jo, tjena. 18 kronor. Jag kan förstå att de har sina hårda riktklinjer, så jag kan köpa det där. Även om det rör sig om 18 kr. Byråkrati.

Men nu skall ni höra här:

Eftersom det tidigare varit ett konto bundet till en bankbok och bankboken inte längre finns, så räknas det som "förlust av värdehandling". Kostnad: 50 kr. Killen går alltså BACK 31 kronor och x ören, för att jag vill avsluta hans konto. Jesus amalia!

Där snackar vi byråkrati! Kan inte hjälpa att ledmotivet till "Brazil" - Terry Gilliams film - börjar spela i huvudet på mig. Det kändes som om jag var med i den.

Nå... papperen är underskrivna av killen som inte ens förstår varför han skall skriva sitt namn på dem. Men med hans namn på papperen så har han gett mig sin fullmakt att stänga kontot och göra honom 31 kronor fattigare.

För ett konto med 18 kr.
Man kan bli mörkrädd för mindre.

4 kommentarer:

  1. Utmaning:
    http://welldyermaker.blogspot.com/2009/10/i-vilken-var-hjaltinna-tar-upp-en.html

    SvaraRadera
  2. Ja, alltså, det är sanslöst! Jag har själv fått utbetalningar som är lägre än beloppet att hämta ut dem på posten eller banken. Appropå "Brazil" spelade jag in den för över 15 år sen tror jag men har inte "hunnit" se den...trots att jag älskar Gilliam! *S*

    SvaraRadera
  3. Brazil är en helt underbar film! Men den kräver sin hjärna och publik. :)

    SvaraRadera
  4. ...och på tal om det här med att det kostar pengar att avsluta (pga bankbok då)...
    Jag passade på att avsluta två konton när jag ändå var där. Jag hade ett "Spara Trean"-fondplaceringar som knappt gett nånting på 13-14 år och ett kapitalkonto. Spara Trean kunde jag föra över till ett konto i annan bank utan att det kostade nånting. Men skulle jag göra det med kapitalkontot, så skulle det kosta ÅTTIO spänn! Vafan är DET? Vad är skillnaden på de båda kontona? Men tog jag ut pengarna på det senare, så fick jag hela summan. Gissa om jag gjorde det? Skandalöst på min ära!

    SvaraRadera