söndag 24 februari 2008

Chopstick Blues och flyttfest

En förströelsernas helg får man nog kalla denna som snart kommit till sin ände.

I fredags åkte jag till bästisen Pjetr och hjälpte till att packa lite, sen tog vi en tur till Systembolaget och vidare till en japansk restaurang. Novis som man är på denna kulinariska del av orienten frågade jag servitrisen vad det var för typer av rätter och den jag spetsat in mig på visade sig vara en soppa, och det var jag inte särskilt sugen på, så det fick bli något annat-som-jag-inte-vågar-mig-på-att-uttala, men det var iaf stekta nudlar med grönsaker. Men när jag sen tittade på de där långa pinnarna som låg på bordet insåg jag att soppan kanske skulle varit ett smartare drag, eftersom jag tror att
jag skulle få något skedliknande instrument att ösa in godsaken med. Troligen skulle jag nu bli gaaaaaanska frustrerad, då jag inte käkat med pinnar förut (läs: "undvikit"). Nu fick jag istället höra ifrån den tjäcka servitrisen att "om jag bara lovade att prova käka med pinnarna, så skulle jag sedan få vanliga, hederliga bestick". Jag provade... och blev mer och mer frustrerad och smått irriterad över att inte få något mer än någon liten broccolibit och en eller annan minimajs i mig. Man skall inte vara vrålhungrig och ha blodsockerblues första gången man skall testa sånt därnt, kom jag fram till.

...och det är inte konstigt att de flesta kineser är smala, mtp att de ju aldrig får i sig någon näring, kom jag också fram till.

Surfade lite på chopsticks nu och fick fram en sida där det till och med finns en matematisk formel för hur man äter med pinnar... haha... avancerat värre: Klicka här

Tillbaka hos Pjetr packade vi lite till, innan hans granne Björn tittade in och sade att han tyckte vi skulle komma över på lite ost och vin. Sagt och gjort. Det blev en otroligt trevlig kväll med god musik, dricka och härliga människor. Björn introducerade mig till Big Star och deras låt "Thirteen". Jag blev hooked på kuppen. Fantastisk låt och underbar sång. Björn blev väl rätt så rund under tofflorna så han beslutade sig för att gå och lägga sig, men vi fick gärna stanna kvar och lyssna på musik om vi ville, sade han. ;)
Detta gjorde vi dock inte, utan gick hem till Pjetr igen för att gå och lägga oss. Morgondagen skulle ju bli väldigt lång.

Lördagen kom och det blev ännu mera packande innan ett stort gäng dök upp och skulle hjälpa till att flytta. För att vi inte skulle springa ner varandra stannade några av oss kvar och började skura lägenheten som det avflyttades ifrån.

Kvällen gick sen i musikens tecken i goda vänners lag. Stereo i vardagsrummet och akustisk gitarr och bas i köket. Mmmmyyyysigt!
Tyvärr är jag som jag är när jag festar - jag kan inte sitta stilla för länge, det måste vara drag under fötterna hela tiden, så jag gick ifrån det trevliga gitarrandet för att få dansa lite ihop med goaste Elin i vardagsrummet.

Det blev sent på nattimmen. Vid 03.40 gav jag upp och gick och lade mig. Men vilken LYCKAD kväll det varit. Jag uppmanar Pjetr att ha fler såna här tillställningar. Men möjligen skall vi vänta tills han hunnit bo in sig lite och grannarna hämtat sig från nattens röj. ;)

Tack till alla er som var där! Ni förgyllde kvällen! Kramis! :)

Just nu är jag mätt efter att ha följt minsta motståndets lag och köpt färdigmat. Coca Colan står på kylning och nu skall det bli en härlig soffkoma i ett par timmar. Sedan är det bara till att invänta Time Team på TV8 (eller 9?) kl 19.00.

Sådär lite lagom kväll, alltså.
Goder afton, folks!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar