lördag 16 februari 2008

Jag är sugen på böcker

...jag har redan hyllmetrar med böcker jag inte läst ännu, men ändå kan jag inte låta bli att söka nya. Det är som vore det ett gift. Jag har så många intressen, att jag inte kan låta bli att hänge mig åt nya läsvärda och intressanta böcker. Och då pratar vi inte om romaner, ty det är inte riktigt min stil. Jag gillar mer faktaböcker, facklitteratur och biografier, kantig som jag är.

Och just nu är jag sugen på att skaffa mig Eddan. (Jo... den är skönlitterär. Även solen har sina fläckar... hehe...) Jag kan bara inte bestämma mig om jag skall ha den äldre, poetiska Eddan eller Snorris prosaiska dito... Hjälp mig någon som är bra på området.

Bästaste dyermaker gillar den på engelska, och det är möjligt att det är ett vackrare språk, men det är inte mer lättläst, så jag tror att jag satsar på en svensk version.

Snart skall jag lägga mig och fortsätta läsa om kvantfysik... även den boken på engelska, vilket inte gör det... lättare... :)

Mustasch ackompanjerar mig denna afton. Om det är vågrörelser eller partiklar vet jag inte... men energi är det iaf. :)

Tattelitaaaaaa, folks!

1 kommentar:

  1. Jag har bara Den Poetiska Eddan, i två översättningar.

    Men Snorres Edda skulle också vara intressant att ha. Den skrevs ju egentligen som en slags handledning i isländsk/norrön skaldekonst, med många hänvisningar till mytologin utan vilken en isländsk diktare skulle stå sig slätt. Den är helt enkelt en lärobok och skrevs i avsikt att inte detta ädla konsthantverk skulle gå förlorat.

    Jag vet att i Rel.Vet'en diskuterades det huruvida inte Snorres Edda (som också kallas "den yngre eddan") egentligen skrevs först och sedan skrevs den poetiska ("äldre") med utgångspunkt från Snorres Edda... blah blah blah... (Nu förlorar jag mig i föreläsande...)

    SvaraRadera