fredag 4 april 2008

Fredagsblogg

Ledig dag till mitt förfogande. Jag har funderat över vad jag skall fylla den med. Bara det här med att fundera över vad jag skall fylla den med gör att hela mitt hjärta ler. Jag älskar att inte ha en massa inplanerat. Jag har iofs en massage inplanerad, men det är inte förrän framåt kvällningen. Och innan dess skall jag göra mat till både mig och min goda vän S, massörskan. Vi brukar käka tillsammans och sitta och snacka över middagen innan massagen påbörjas. Supernajs. Jag funderar över om jag skall göra lasagne eller pumpasoppa. Det beror lite på om hon skall massera i morgon också - då kan hon inte lukta vitlök eller alltför mycket lök.

Men från nuet fram till middagsbestyren har jag hela dagen för mig själv. Tvättmaskinen är igång, men den sköter sig själv. Eventuellt drar jag en runda med dammsugaren. Men det är bara eventuellt. Jag vet ju inte om jag känner för det lite senare, och nu är det kanske lite för tidigt för att mina grannar skall uppskatta det där... Kanske jag påbörjar operation Utrensning? Jag är allt lite sugen på att gå igenom lådor mm och slänga lite skit. En annan sak jag fnular på att göra är att ändra om i min stringbokhylla som hänger vid datorn... jag hittade ett hemma hos-reportage i IKEAs senaste "Family"-tidning och blev ytterst förtjust i hur någon hade lyckats göra ett "rutmönster" av sina pocketböcker. Jag tyckte det var både snyggt och praktiskt, eftersom man utnyttjar utrymmet i bokhyllan maximalt. Fler böcker lär ju få plats.


Annars kan jag, om jag inte känner för att göra de sakerna bara slacka... ligga i min LC4 och tänka på alla kuligheter som skall hända i sommar och längre framåt hösten. Följande saker är inplanerade; Sweden Rock Festival, Burg Herzberg Festival, Tolgstock och Den Leende Geten. I höst blir det Jesus Christ Superstar på Malmöoperan.


En eloge till den som gör denna flyer!
Mycket snygg!


Sweden Rock Festival behöver knappast någon vidare presentation.

Burg Herzberg är en av Europas största Hippie Conventions och ett av de mest avslappnade ställen på jorden. Där dansar folk barfota i sina batikkläder och med bjällror runt hand- och fotleder. Det är ett virrvarr av människor - vuxna och barn - hundar, hippiesar som säljer kakor, skön musik och marknadsstånd. Mottot är "Peace, man." Ett besök där kan verkligen rekommenderas.


Tolgstock är en endagsfest där man behöver en personlig inbjudan för att få vara med. Evenemanget infaller varannat år. Man betalar in en slant och får då en välkomstdrink, mat, underhållning och en fantastisk upplevelse. Varje Tolgstock har sitt tema, förra gången var det ett västerntema och eldsjälarna som håller i festivalen hade byggt upp palisader mitt inne i skogen. Där fanns saloon, indianer, cowboysare, tipis och... Dolly Parton! :) Detta är ett evenemang jag ser mycket fram emot, inte minst är jag spänd av förväntan vad det blir för tema denna gång.


Den Leende Geten är ett mini Burg Herzberg, kan man väl säga. Mysigare än så blir det inte! Varje sommar håller Leende Geten tre tillställningar med olika inriktningar, men med folkmusik som grundtema. På dagen uppträder olika musiker på en liten scen utomhus, medan folk sitter på sina filtar under ett helt underbart träd som ger skugga för de flesta. På kvällen flyttar uppträdena in i en stor lada, men utanför finns det en eld som man sitter runt och där brukar olika häftiga jam uppstå. Det brukar bli helt magiskt.
Mat och både alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker finns att köpa för en tämligen billig peng. Man måste dock vara medlem för att få medverka eller närvara. Medlemskap kan lösas i... "dörren"...? ;) Det är otroligt billigt och i priset ingår tältplats. Skall ni besöka denna folkmusiktillställning rekommendera
s myggstift starkt om man nu inte vill bli uppäten, vill säga.
Vilka teman de olika Leende Getenfesterna har i år vet jag inte, men det spelar ingen roll; oavsett vilken inriktning dessa har är de supermysiga!


Jesus Christ Superstar är musikalernas musikal om ni frågar mig. Presentation är överflödig, men Ola Salo spelar Jesus i denna uppsättning på Malmöoperan. För mig är det mest en bonus. Vad jag tycker är viktigare är vem som spelar Judas, eftersom jag tycker att "Heaven on their Minds" är en fantastisk låt som kräver en röstresurs utan motstycke.


Nåväl... nu kallar tvätten på mig.
Stay tuned eller nåt, folks.

Dagens platta: Plastic People med Birth Control

5 kommentarer:

  1. Hörru Mooominen, är det inte dags att du kollar din Yahoo-mail nu?

    Skönt fläbbig blogginlaga annars, blir småsugen på alla de nämnda evenemangen. :)


    /Hemliga Arne

    SvaraRadera
  2. Ah... Ser också fram emot alla de där evenemangen och de är - bortsett från Geten - inbokade! I'm gonna turn on and tune in but I'm most certainly not gonna drop out... ;)

    SvaraRadera
  3. Hemlige P:
    Jag skall kolla min mail, NU. :)

    Nu snackar du sånt därnt 08-snack. "Fläbbig"? Är det samma sak som när vi säger "fläskig" (fet)?

    dyer:
    Leende Geten måste du ju hänga med på! Iaf NÅGON av tillfällena. Det är helt underbart där.

    SvaraRadera
  4. Jo, fläbbig -> fläskig -> fet, som i både omfångsrik och bra. :)

    /Hells Arne

    SvaraRadera
  5. Hemlige P:
    Ah, då är jag med dig. Nu och till tidens ände. Amen. :)

    SvaraRadera