onsdag 22 juli 2009

En underbar kväll

Jag fick reda på att min lillasyster som bor i Uppsala var på väg ner till Skåne. Hennes dotter har varit här i nästan en vecka hos min andra lillasyster. Jag for ut till föräldrarna där alla skulle sammanstråla för lite käk. Lilla Tanja satt i mitt knä. Hon är knappt tre år och fantastiskt intelligent. Pratar flytande, även om hon har svårt att uttala vissa ord. Denna tjej var hos någon "ögondoktor" för att se om hon skelade, och det var fyra bilder som presenterades för henne på ett papper framför henne, bland annat en teve. När doktorn bad henne titta på teven, satt hon en stund och begrundade och sade sen: "jag tycker mer det ser ut som en fyrkant!" ...haha...
Nåväl... denna unga dam är väldigt svår att få att äta. Hennes mathållning har bestått av risgrynsgröt, plättar/pannkakor och något annat... nu har hon vidgat sina vyer och käkar även potatis. Kokta. När hon ikväll satt i mitt knä blev hon väldigt nyfiken på min blomkål. Jag frågade om hon ville prova, och hon blev stormförtjust! Hennes mor höll på att trilla baklänges, men blev naturligtvis överlycklig över det faktum att hennes dotter provade äta något nytt. Jag gjorde ingen större affär av det hela, utan lät henne plocka fritt från min tallrik. Men jag kände mig stolt att ha fått henne att gilla något nytt. :)


Jag har hämtat ut mina två böcker idag. Den efterlängtade strängteoriboken och en bok om Gulag. Jag vet inte varför jag gillar den senare typen av böcker, men jag har ju en del i ämnet. Jag gillar historia, dokumentärer, biografier, fakta... medan jag sällan läser fiktion. Det händer, men är mer ett undantag än en regel.

Strängteorin förklarad i bild, lånad från Wikipedia:

















Och lite bilder från Gulag. Hitler var vedervärdig, men Stalin var inte någon ängel han heller.




















Nu lämnar jag er för ikväll. Men vi lär ses snart igen. Jag är tillbaka på bloggen, helt enkelt.

1 kommentar:

  1. Haha, ungar i just den åldern har en underbar kritisk logik! En kompis berättade i helgen om sin 3-åriga systerdotter. Hennes mamma sa t.ex. att hon "satte i fel hals". Dottern såg sig förvirrad omkring och frågade: "Mormors?"

    Vad heter boken om Gulag? Stalin var en ärkepsykopat...

    SvaraRadera