fredag 24 juli 2009

Festivalhelg i staden


Den här helgen är det stadsfestival. Tyvärr är jag ingen fan av denna. Det är trångt och jäkligt, folk som har barnvagnar går märkligt nog gärna två i bredd även nu, och det är skrikiga ungar som "vill ha!" och fulla människor. Lägg därtill en bunt människor som gärna stannar mitt i smeten för att ta upp 75% av trottoaren för att de skall stanna och prata.

Jag har ett fantastiskt tålamod med småpill och problemlösningar - kan sitta i timtal för att lösa problem eller bli klar med något - men jag har absolut inget tålamod med det ovan beskrivna. Jag håller på att gå upp i limningen. Det är därför jag inte besöker något shoppingcenter på helgerna. Jag blir illamående och yrslig när jag skall passera vissa platser i detsamma. Folk går kors och tvärs, de stannar mitt framför utan förvarning, skrikiga ungar (återigen - ingen fan av dessa) och överlag väldigt högljutt sorl. Näe... jag blir svettig bara jag tänker på det. ;) Om jag tvingas till ett helgbesök på ett shoppingcenter, så har jag helst musik i ett par hörlurar, och gör sedan en detaljplanerad kommandoräd som innebär att jag går in, plockar det jag skall ha, betalar och går sen ut igen. Me likes! ;)

Nåväl... jag skall annars inte klaga på vår stads festival. Jag tycker att det är roligt att folk går man ur huse för att göra något roligt med sina ungar. Ibland tror jag till och med att det är det närmaste kultur en del kommer, tyvärr. Vad jag gillar med festivalen är att det är vissa interkulturella inslag, men de har haft den dåliga smaken att lägga dessa oaser på Söder, där många inte kommer att gå eftersom det ligger utanför de centrala delarna av stan (de flesta håller sig till centrum). Många skulle troligen behöva komma i kontakt med dessa interkulturella delar av festivalen för att vidga sina vyer. Se att kulturer olika våra egna inte är så farliga.

Jag gillar att det finns ett "pilgrimstält" och "interreligiösa tältet". Baskemej om jag inte skall ta mig en liten runda ner dit för att se vad de innebär. :)

Om ett par veckor börjar Malmöfestivalen. Den är i mitt tycke och smak skönare. Den känns inte lika trång - kanske för att mycket av festivalen ligger på breda gågator, där trottoarerna inte fylls med tält, folk som parvis går med barnvagnar och resterande människor. Det blir trångt! Malmös festival rockar, tycker jag.

I morgon kväll överväger jag att gå och titta på Svenska Akademien och Moneybrother. Men vi får se. Kanske lättjan tar överhanden. ;)

2 kommentarer:

  1. De "interkulturella" bor ju inte sällan just på söder, i din stad, och kanske finns det en poäng med att få Svenne Banan, och andra, att faktiskt bege sig dit och se hur det är där? En del av den interkulturella upplevelsen, helt enkelt?

    SvaraRadera
  2. Min tanke är mer att det hade varit bra om de hade flyttat det mer norrut, mot centrum, där "Svenne Banan" hänger. Inte söderut där det redan FINNS interkulturella människor. Svenne går inte dit, är jag rädd. Men jag hoppas naturligtvis på motsatsen. :)

    SvaraRadera