söndag 19 juli 2009

Helgen i Sthlm...

...snart är helgen i Stockholm över. Sad, but true. Jag har haft det underbart, mysigt och framför allt roligt. Och slappt. Det är precis så jag vill ha det.

I torsdags åkte Magda in till stan för att gå på jazzfestivalen. Mike Stern. Synd att man inte hade råd att haka på. Men istället fick jag lite egentid och tänkte att jag skulle ta en promenad i skogen bakom Magdas hem. Men icke fasen hittade jag någon skog. Jag gick rakt igenom och hamnade i ett ganska pittoreskt villaområde. Det var iofs inte helt fel, det. Den här vackra och väldoftande jasminbusken stötte jag på.





Jag strosade vidare och hittade en ny kompis. Den var dock inte särskilt ryktbar. ;)




I fredags bestämde vi oss att vi skulle åka in till Slussen, ta färjan över till Djurgår'n och promenera därifrån in till stan. Vad som sen hände, skulle ske efter spontanitetens ledstjärna.

Och vilken dag det blev!! Jag tackar bästaste Magda för detta helt fantastiska heldagsäventyr. I love you, Sis!
Vi gick genom halva Djurgår'n, över Strandvägen, in till stan. Besökte toaletterna och Systemet på NK och gick sedan till Kungsträdgården för att käka en glass i den enorma värme som var denna dag.
Efter glassen knatade vi vidare förbi Slussen och gick sedan upp till ett utsiktsställe ovanför Södermälarstrand. Där intog vi medhavd matsäck och inmundigade våra nyinköpta cider. Ett par fina vänner dök så småningom upp och vi hade ett supermysigt samkväm. Vi avrundade kvällen på Kelly's där några andra vänner anslöt. Mycket, mycket trevligt och kul! Träffade ett par tjejer från Nya Zealand som var här på semester. Vi bytte mailadress, så vi får hoppas att vi kommer att hålla kontakten... man vet ju hur det kan bli med såna saker... ;)
Hemresan på T-banan var en riktig fest. Hemma vid 3, och vi var riktigt nöjda med kvällen! :)

Lördagen hade vi stämt träff med X antal andra människor i Tanto. Lite picknick och "parkhäng" som de kallar't i Sthlm... haha... En del alkodrycker inmundigades, men det var ganska lugnt på den fronten. Vi hade suttit där och myst, pratat och bara varit i flera timmar, när himlen plötsligen öppnade sig. Herregud vad Stockholmare är rädda för litta vatten! ;) Så här kul beter de sig när det kommer lite regn:


Ja, du milde tid. En annan var ju välklädd. I min ryggsäck hade jag en sån därn 10-kronors plastregnponcho från Jysk. Behöver jag säga att jag var den enda som satt kvar torr i gräset? ;)


Nå... vi fick ju snabbt rafsa ihop grejorna när det nästan helt slutat regna. Då tog vi till Plan B och promenixade bort till Zinkenskrog. Där spelade de riktigt schysst musik, och sällskapet och ölen var det ju inget fel på, precis. Lyckad kväll!

Innan vi skulle ta T-banan hemåt köpte vi varsin märklig matrulle... Jag har aldrig varit med om märkligare kombination av mat. I ett tunnbröd fick man................. POTATISMOS och gurkmajonnäs...?!?!?!?!!!!!! Det var som jag misstänkte - inte någon höjdare. Lite väl mäktigt med majon, och potatismos i bröd går ju bara inte! Men nu har jag provat det. Och jag blev mätt, även om själva brödet hamnade i soptunnan, till råttornas stora förtjusning, antar jag. :)

Idag, söndag, har det varit en riktig "schlossadag", som norrlänningarna kallar det. En skrota-runt-i-myskläderna-jag-gör-inget-vettigt-dag. Guuud, så skönt! Jag har tittat på "An Elegant Universe", umgåtts med Magda och sedan bara surfat. Och ätit en förträffligt god hemmalagad pizza. Tack, Magda! Den var yummi! :)

Imorgon blir det hemresa till Skåne. Men innan dess satsar vi på att åka ut till Tensta för en kulturvandring. Det kan bli intressant. Om vi nu GÖR det, vill säga. Ty vi gör bara det vi känner för. Det är det som är det fina med vår vänskap. Vi är.

2 kommentarer:

  1. Love you, too! :)

    (Men det var Kungsträdgården - inte Slottsparken! ;-))

    *puss*

    SvaraRadera
  2. Hihi... nu är det åtgärdat! ;) Inte lätt med alla dessa namn som inte är så logiska, om man inte vet bakgrunden till dem. ;)

    SvaraRadera