söndag 23 augusti 2009

Rrrooogntudjjuuuu.

Nu måste jag få skriva av mig och gnälla lite.

Tog cykeln på en tur för att jag skulle justera växlarna lite. Då jag inte gjort det förut, tog det ett tag innan jag lyckades inse hur det hela funkade med skruvarna fram och bak. Jag cyklade en bit, justerade, cyklade, justerade, cyklade, justerade... ja, ni förstår ju att det där fortsatte rätt länge. Och efter ett tag var jag mäkta irriterad på det hela, men jag ger mig inte i första taget, så det var bara till att fortsätta tills man blev nöjd.
På vägen tillbaka lyckades jag råka ut för att det samlats folk för en fopollsmatch i den stora arenan i vår stad. Och utanför arenan är det en riktigt fin och bred cykel- och gångbana, som alltså cyklar och fotgängare har att samsas om. Det skall väl inte vara något större problem... eller...?
Näe... man tycker ju inte det. Men det visade sig att det ju var det. Trots ett frenetiskt plingande på min cykelklocka flyttade inte folk sig. Hur enkelt tror ni att det var att ta sig fram? Pling-pling-pling-PLIIIIIINGGG!!!!! Till slut var det till och med en tjej på 20+ som tittade på ett håll och gick på ett annat - och brakade rakt in i mig och cykeln. Rooogntudjjjuuu! Irriterad som jag redan var, väste jag ett: "men för fan, se dig för!" En 40-årig man, som inte tillhörde tjejens sällskap, sade precis när jag cyklat förbi honom: "Men du kan ju välja annan väg, då."
VAFALLS? Skall inte jag få lov att cykla förbi arenan när det är en match på gång? Jag ställde mig på bromsarna och vände mig till mannen (som tittade åt annat håll, för att låtsas att det inte var han och för att han insåg att nu blev det nog trubbel) och sade: "Ursäkta mig, men vad sade du, nu?"
Han svarade att jag kunde ta en annan väg, varpå jag sade till honom: "Jag har lika stor rätt att cykla, som folk har att gå här!" Han replikerade att jag hade rätt, men att jag kunde ta en annan väg, t ex kunde jag cykla ute på gatan. Hrrrmmmpff! "Har du sett hur många bilar det är där ute nu? Dessutom har jag faktiskt rätt att vara här och skall inte tvingas ut i gatan, för att folk inte kan flytta sig." Och då sade han återigen att jag hade rätt, men jag kunde ta en annan väg. HUR FAN ARGUMENTERAR MAN MED NÅGON SOM SÄGER ATT MAN HAR RÄTT, MEN SOM ÄNDÅ SÄGER RAKA MOTSATSEN I SAMMA MENING?? Ja, herregud. Jag satte mig på cykeln och mumlade något för mig själv, samt cyklade hem.

Ännu en anledning att hata fopoll!


Tack för att jag fick skriva av mig. Det var skönt. :)

5 kommentarer:

  1. Heja Agneta!! Rätt gjort... sånt gör mig också skogstokig. Inte för att jag cyklar i stan och så, men det finns andra liknande tillfällen som gör att man kan undra hur folk egentligen är funtade. Rätt gjort av dig!/Gisela

    SvaraRadera
  2. Gisela; ja, ibland UNDRAR man verkligen. Tack för stödet. ;)

    dyer; hoho... ;) Ja, du om nån vet vad jag pratar om, efter din incident med barnvagnsmammorna. *s*

    Kram till er!

    SvaraRadera
  3. Hehe, de där HiF:arna fick sitt straff tillslut...Om jag inte minns helt tokigt, förlora dom! ^.^

    SvaraRadera
  4. Ja, heja, heja! ;)
    HIF... låter det inte lite som en sjukdomsförkortning?

    SvaraRadera