söndag 13 september 2009

En skön helg

...det är precis vad jag haft. En helt fantastiskt skön helg, till och med. En sån därn som ger mersmak. Å andra sidan är jag alltid sugen på helger ändå. ;)

I torsdags hade jag bestämt mig för att gå på coreträning för första gången. Jag tänkte på det hela dagen, att även om jag skulle vara riktigt trött när jag kom hem från jobbet, så skulle jag släpa arslet till gymmet. Jag var nog mer nervös och uppspelt än trött när jag kom hem. Jag drog dit. En halvtimmas bålträning ihop med ett gäng andra, där de flesta redan kört spinning en halvtimma. Jag har egentligen lite svårt för gruppaktiviteter, iaf de där som är sådär tjäcka. Jag får utslag, astma och allergi av sånt. Men coreträningen kändes enbart positiv! Uthållighet och seghet och inte en massa "kom igen nu då!!" till någon taskig skitmusik. Det var bara bra, allting. Och rörelserna kunde jag genomföra, om än med lite balanssvårigheter, men det är ju något man måste stärka och öva upp efter hand. Efter coren tog jag en liten promenad/jogg på löpbandet.

Fredagen vigdes åt att först åka till köpcentrat för att köpa lite extra virgin coconut oil och att ta en sväng ut till föräldrarna. På eftermiddagen tog jag en skön promenad i området och på kvällen låg jag och läste och somnade tidigt.

På lördagen beslutade jag mig för att jag skulle promenera en mil. Jag hade satt upp en ungefärlig runda i huvudet och sen traskade jag på med min Creativespelare med massor av musik. Vilken skön runda det var! Det var det perfekta promenad- och/eller löpvädret, med sol, moln, lite blåst och höstluft. Och märkligt nog stötte jag inte ihop med så många. Men det kan ha varit för att det är helg och då åker Svensson till köpcentrat och slår ihjäl tid. Resterande hop människor verkade vara på hundutställningen som hölls denna helg. Och jag hade absolut ingenting emot detta. Skönt att ha skogen för sig själv. Jag tog det lugnt som bara den, eftersom raska kliv gör att jag känner av min tidigare skada. Onödigt att påverka den negativt. Jag hade inte bråttom - jag skulle ju ingenstans! :)

Idag drog jag återigen iväg till coreträningen. Det var en annan instruktör, men precis lika duktig som den första. Efter passet var jag redan uppvärmd, så jag tog 5 km på löpbandet. Och jag lyckades - ta mej tusan - att springa nämnda kilometer på raken! Jag kan säga att det var något av en plåga. Tråkigt, tråkigt och tråkigt. Men skönt samtidigt?! Ja... man är bra märklig. *s* Det värsta är ju att jag inte kan springa så fort, dels för att pulsen blir skyhög, och då klarar jag inte springa så länge. Och att tvingas springa så pass långsamt för att orka med hela vägen är ju tråkigare än tråkigast. Ja, det är nästan så man håller på att avlida. Men en vacker dag när jag är starkare i höften och fått bättre kondis, då... DÅ skall jag springa fortare. Och sen längre. En sak i sänder, va. ;)

Sen har jag bara njutit av god mat hela helgen. När jag sprang på löpbandet idag tänkte jag: vad för gott vill jag äta idag, då? Så när jag kom hem blev det thaisoppan som var över sen igår och nu i eftermiddag bidde det en sallad på fyra olika sorters ost och avocado. Smarrans!



Ikväll blir det nog tidig sänggång, precis som det varit nästan hela veckan. Det är bra för kroppen det. :)
Stay tuned. Eller nåt.

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg! Och coreträning låter BRA! Det skulle jag vilja testa vid tillfälle, också! :)

    SvaraRadera
  2. Mmm... de har väl säkert det på ditt gym, också. :)

    SvaraRadera
  3. Jag och en kompis testade ett pass core en gång. Upp och ner på bänkar till hemsk musik när man har världens sämsta koordinationsförmåga... Dessutom blev man helt slut i musklerna. Små lätta tjejer i 20-årsåldern klarade det lätt som en fjäder. Vi gick aldrig mer dit ... ;-D

    SvaraRadera
  4. Blandade ihop passen ... Var step som var upp och ner, core var jobbig muskeltortyr som de små lätta flickorna fixade lätt..

    SvaraRadera
  5. Cali: jomen... jag tänkte att det nog var något stegkombinationspass ni gått på, typ aerobic eller något liknande. :)
    Core är verkligen något för uthålligheten. Seghet och dynamik i träning - där har du mig. ;)

    SvaraRadera